Yazım Kuralları


  1. Yazım kuralları aşağıda sıralanmış olup, makale şablonu olarak verilen Word dosyasında makale düzeni için belirtilen alt-üst boşluklar, hizalamalar, yazı karakterleri, yazı biçimleri vb. kullanılmıştır. İlgili dosya indirilerek çalışmanın mutlaka şablon üzerinde yazılması gerekmektedir. İndirmek için tıklayınız. 
  2. Yazılar, mutlaka aşağıda belirtilen formatta gönderilmelidir. Yazım kurallarını PDF formatında indirmek için tıklayınız.
  • Kâğıt Boyutu: A4 Dikey
  • Tüm Kenar Boşlukları (Üst, Alt, Sağ, Sol) : 2,5 cm
  • Yazı Tipi: Book Antiqua
  • Yazı Tipi Stili: Normal
  • Boyutu (Normal Metin): 11 punto
  • Boyutu (Dipnot Metni): 10 punto
  • Tablo-Grafik: 10 punto
  • Paragraf Aralığı (Normal Metin): Önce 0 nk, Sonra 6 nk
  • Paragraf Aralığı (Tablo ve Grafiklerde): Önce ve sonra 6 nk
  • Paragraf Aralığı (Başlıklarda): Önce 12 nk, Sonra 6 nk
  • Satır Aralığı: Tek (1)
  • Paragraf girintisi: soldan 0,5 cm
  1. Makalelerin kelime sayısı özetler ve kaynakça hariç en az 2.500 olmalıdır. Metin, kaynakça dahil toplam 20 sayfayı geçmemesine özen gösterilmelidir. Bu alt sınır araştırma makaleleri için geçerli olup, olgu sunumu, kitap tanıtımı, görüş yazısı gibi yazılarda alt sınır yoktur.
  2. Metin içinde verilen doğrudan alıntılarda, alıntı 4 satırı geçiyorsa, dipnot yazım kuralları geçerli olup alıntıların asıl metinden ayrı olarak soldan 1 cm, sağdan 0,5 cm daraltılarak ve satır başı (tab) yapmadan ve tırnak içine almadan 10 punto olarak verilmesi gerekmektedir.
  3. Yazılarda sayfa numarası, ilave üst bilgi ve alt bilgi gibi ayrıntılara yer verilmemelidir. Üst bilgi olarak sağ sayfada yazar adı ve makalenin kısa adı bilgisi ve sayı/sayfa numaraları editasyon sırasında doldurulacaktır.
  4. Yazılarda kullanılan çizim, grafik, resim ve benzeri malzemeler JPEG ya da GIF formatında ana metine yapıştırılmış şekilde olmalıdır. Kayma ihtimaline karşın Word’ün kendi içinde tablo, şekil vb. düzenlemeleri kullanılmamalıdır.
  5. Özel bir yazı tipi kullanılmış yazılarda, kullanılan yazı tipi de yazıyla birlikte gönderilmelidir.
  6. İmla ve noktalama açısından, makalenin ya da konunun zorunlu kıldığı özel durumlar dışında, Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu esas alınmalıdır.
  7. Metinde dipnot numaraları noktalama işaretlerinden sonra kullanılmalıdır.
  8. Arapça eser ve müellif isimlerinde, Diyanet İslam Ansiklopedisi'nin yazım kuralları esas alınmalıdır. Diğer yabancı dillerde ve Osmanlı Türkçesiyle yazılan eser adlarının her kelimesinin baş harfleri büyük olmalıdır.
  9. Makale başlığı Book Antiqua fontu ile, 14 punto, koyu, ortalanmış, tek aralıklı, önce ve sonra 0 nk şeklinde yazılmalıdır.
  10. Yazar ismi, Book Antiqua fontu ile 11 punto ve ana başlıktan sonra iki boşluk verilerek ve sağa yaslı biçimde kalın (bold) olarak, adın baş harfi büyük diğer harfleri küçük olarak, soyadın ise tamamı büyük harflerle yazılmalıdır. Soyadından sonra üst yıldız (*) verilmeli; yazara ait bilgiler (Akademik unvan, Kurum bilgileri, ORCID ID, ve E-posta adresi) Book Antiqua fontu ile 9 punto ve 1 aralıkla, her iki yana yaslı olarak sadece ilk sayfada görülecek şekilde sırayla yazılmalıdır.
  11. Türkçe/İngilizceÖz/Abstract, Türkçe ve İngilizce Anahtar kelimeler/Keywords en az 200 kelime olup, toplam 300 kelimeyi aşmamalıdır. 9 punto ile normal olarak yazılmalıdır.
  12. Makalenin İngilizce başlığı Türkçe özet ve anahtar kelimelerin altında, 1 satır boşluk bırakılarak İlk Harfleri Büyük Şekilde, koyu (Bold), 11 Punto, Ortalanmış, Tek Aralıklı, Önce ve Sonra 6 nk paragraf boşluğu ile yazılmalıdır.
  13. Makale metni her iki yana yaslı olarak Book Antiqua, 11 punto ile yazılmalı, satır aralığı tek (1) verilmeli, paragraflar 0,5 cm girinti ile başlamalıdır.
  14. Dipnotlar her iki yana yaslı olarak Book Antiqua ve 10 punto ile yazılmalı, satır aralığı 1 olmalı ve dipnottan sonra bir boşluk verilerek başlatılmalıdır. Dipnotlarda paragraf boşlukları önce ve sonra 0 nk olmalıdır.
  15. Dipnot ve kaynakça gösterimi örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
  16. Çalışmanın son sayfasında “Etik kurul raporu”, “Katkı oranı beyanı”, “Çatışma beyanı”, “Destek ve teşekkür” kısımları makale şablonunda verilen açıklamalara göre doldurulmalıdır.

 

DİPNOT VE KAYNAKÇA GÖSTERİMİ

Sosyologca’da klasik metin altı dipnot sistemi kullanılmaktadır.  Makaleler “The Chicago Manual of Style” atıf ve referans sistemi esas alınarak hazırlanmalıdır. Aşağıda söz konusu sistemden örnek kaynak gösterme biçimleri verilmiştir. Yazarlar belirtilen formatta dipnot ve kaynak gösterimini yapabilirler. Aşağıda belirtilmeyen durumlarda ilgili atıf ve referans sisteminin esasları dikkate alınır. İlgili sistem hakkında ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

 

 1. KİTAP VE KİTAP BÖLÜMLERİ

1.1. Tek yazarlı kitap:

1.1.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Erol Köroğlu, Türk Edebiyatı ve Birinci Dünya Savaşı, 1914-1918: Propagandadan Milli Kimlik İnşasına, İstanbul: İletişim Yayınları, 2004, s.35.

Sonraki kullanımlar: Köroğlu, Türk Edebiyatı, s.23. ya da A.g.e, s.23.

1.1.2 Kaynakçada:

Köroğlu, Erol. Türk Edebiyatı ve Birinci Dünya Savaşı, 1914-1918: Propagandadan Milli Kimlik İnşasına. İstanbul: İletişim Yayınları, 2004.

1.2. İki Yazarlı Kitap:

1.2.1. Dipnotta:

İlk kullanım: İnci Enginün ve Zeynep Kerman, Bütün Eserleri/Ahmet Haşim, İstanbul: Dergâh Yayınları,1991, s.25.

Sonraki kullanımlar: Enginün ve Kerman, Ahmet Haşim, s.23. ya da A.g.e, s.23.

1.2.2.Kaynakçada:

Enginün, İnci ve Zeynep Kerman. Bütün Eserleri/Ahmet Haşim. İstanbul: Dergâh Yayınları, 1991.

1.3. Üç ve Daha Fazla Yazarlı Kitap:

1.3.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Günay Kut vd., Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Astronomi Astroloji Matematik Yazmaları Kataloğu: Kandilli Rasathanesi El Yazmaları, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2007, s.104.

Sonraki kullanımlar: Kut vd., Kandilli Rasathanesi, s. 125. ya da A.g.e, s.125.

1.3.2. Kaynakçada:

Kut, Günay, Hatice Aynur, Cumhure Üçer ve Fatma Büyükkarcı. Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Astronomi Astroloji Matematik Yazmaları Kataloğu: Kandilli Rasathanesi El Yazmaları. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2007.

1.4. Yazarla Birlikte Yayıma Hazırlayanı Olan Kitap:

1.4.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Ahmet Mithat, Ahbar-ı Âsara Tamim-i Enzar: (1307-1890) Edebi Eserlere Genel Bir Bakış, haz., Nüket Esen, İstanbul: İletişim Yayınevi, 2003, s.46.

Sonraki kullanımlar: Ahmet Mithat, Ahbar-ı Âsara, s.53. ya da A.g.e, s.53.

1.4.2. Kaynakçada:

Ahmet Mithat. Ahbar-ı Âsara Tamim-i Enzar: (1307-1890) Edebi Eserlere Genel Bir Bakış. Haz., Nüket Esen. İstanbul: İletişim Yayınevi, 2003. (Yazarın soyadı mevcutsa önce yazılır).

1.5. Yazarla Birlikte Çevireni Olan Kitap:

1.5.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Norman Hampson, Aydınlanma Çağı, çev., Jale Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları, 1991, s.150.

Sonraki kullanımlar: Hampson, Aydınlanma Çağı, s.143. ya da A.g.e, s.143.

1.5.2. Kaynakçada:

Hampson, Norman. Aydınlanma Çağı. Çev., Jale Parla. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları, 1991.

Not: Yazar belli değilse; Eser adından önce hazırlayanın veya çevirenin adı dipnot veya kaynakça düzenine göre yazılarak, ardından haz.,/Haz., veya çev.,/Çev. yazılır.

Örnek:

1.5.3. Dipnotta:

İlk kullanım: Özdemir Nutku, çev., Romeo ve Juliet, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1984, s.25.

Sonraki kullanımlar: Nutku, çev., Romeo ve Juliet, s.46. ya da A.g.e, s.46.

1.5.4. Kaynakçada:

Nutku, Özdemir, Çev. Romeo ve Juliet. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1984.

1.6. Derleme Kitapta Bir Bölüm (Kitap Bölümü):

1.6.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Ayşe Durakbaşa, “Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın ve Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve Münevver Erkekler", 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler, der., Ayşe Berktay Hacımirzaoğlu, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1998, s.42.

Sonraki kullanımlar: Durakbaşa, “Cumhuriyet Döneminde", s.30. ya da A.g.e, s.30.

1.6.2. Kaynakçada:

Durakbaşa, Ayşe. “Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın ve Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve Münevver Erkekler". 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. Der., Ayşe Berktay Hacımirzaoğlu. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1998: 29-50.

1.7. Kitaptan Bir Bölüm:

1.7.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Halid Ziya Uşaklıgil, “Bölüm 22”, Aşk-ı Memnu, haz., Muharrem Kaya ve Rahim Tarım, İstanbul: Özgür Yayınları, 8. bs., 2007, s.43.

1.7.2. Sonraki kullanımlar: Uşaklıgil, “Bölüm 22”, s. 54. ya da A.g.e, s.54.

Kaynakçada:

Uşaklıgil, Halid Ziya. “Bölüm 22”, Aşk-ı Memnu. Haz., Muharrem Kaya ve Rahim Tarım. İstanbul: Özgür Yayınları, 8. bs., 2007.

1.8. Derleme Kitap:

1.8.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Esra Özyürek, der., Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2001, s.104.

Sonraki kullanımlar: Özyürek, der., Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla, s.104. ya da A.g.e, s.104.

1.8.2. Kaynakçada:

Özyürek, Esra, Der. Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2001.

 2. MAKALELER

2.1. Basılı Makale:

2.1.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Köksal Seyhan, “Yunus Emre'nin Bir Şiirinde Şehir Alegorisi”, Türklük Bilgisi Araştırmaları Journal of Turkish Studies, 24/2 (2000), s.240.

Sonraki kullanımlar: Seyhan, “Yunus Emre”, s.242. ya da A.g.e, s.242.

2.1.2. Kaynakçada:

Seyhan, Köksal. “Yunus Emre'nin Bir Şiirinde Şehir Alegorisi”. Türklük Bilgisi Araştırmaları Journal of Turkish Studies. 24/2 (2000): 231-280.

Not: Basılı veya elektronik makale ve kitaplarda, birden fazla yazarı olan eserlerde, kaynakçada yalnızca ilk yazar Soyad, Ad şeklinde belirtilir; diğer yazarlar Ad Soyad olarak sıralanır.

 

2.2. Elektronik Makale:

2.2.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Nezihe Seyhan, “Resurrection Day in Divan Literatüre”, Literatüre & Theology: An International Journal of Religion, Theory and Culture, 18/1 (2004), s.64. (erişim 12.08.2009).

Sonraki kullanımlar: Seyhan, “Resurrection Day”, s.71. ya da A.g.e, s.71.

2.2.2. Kaynakçada:

Seyhan, Nezihe. “Resurrection Day in Divan Literature”. Literature & Theology: An International Journal of Religion, Theory and Culture. 18/1 (2004): 62-76. (erişim 12.08.2009).

Not: Kaynakçada elektronik makalelerin kolay erişilebilir olmasını önemsiyoruz. Bu nedenle yukarıdaki örnekteki gibi gömülü link olmasa da, yazarlarımızdan linkleri kaynakçaya örnekteki gibi eklemelerini rica ediyoruz.

Örnek:

Seyhan, Nezihe. “Resurrection Day in Divan Literature”. Literature & Theology: An International Journal of Religion, Theory and Culture. 18/1 (2004): 62-76. https://academic.oup.com/litthe/article-abstract/18/1/62/938042?redirectedFrom=fulltext. (erişim 12.08.2009).

 

3. ANSİKLOPEDİ MADDESİ

3.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Türk Musikisi Ansiklopedisi, Yılmaz Öztuna, İstanbul: MEB Devlet Kitapları, 1969, “Itri” maddesi.

Sonraki kullanımlar: Türk Musikisi Ansiklopedisi, “Itri” maddesi.

3.2. Kaynakçada:

Türk Musikisi Ansiklopedisi. Yılmaz Öztuna. 2 cilt. İstanbul: MEB Devlet Kitapları, 1969.

Çok bilinen ve isim benzerliği nedeniyle karışması mümkün olmayan ansiklopedilere dipnotlarda kısa şekilde atıf yapılır. Örnek Dipnot:

Encyclopaedia Britannica, 15th ed., “Salvation” maddesi.

 

4. WEB SAYFASI

4.1. Dipnotta:

İlk kullanım: “Google Gizlilik Politikası”, son güncelleme 19 Ağustos, 2015, https://www.google.com/intl/tr_tr/policies/privacy/.

Sonraki kullanımlar: “Google Gizlilik Politikası”.

4.2. Kaynakçada:

Google. “Google Gizlilik Politikası”. Son güncelleme 19 Ağustos, 2015. https://www.google.com/intl/tr_tr/policies/privacy/.

 

5. TEZ

5.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Zeynep Sabuncu, “Mihr ü Mah: A Mathnawi of Mustafa Âli”, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, 1983, s.112.

Sonraki kullanımlar: Sabuncu, “Mihr ü Mah”, s.118.

5.2. Kaynakçada:

Sabuncu, Zeynep. “Mihr ü Mah: A Mathnawi of Mustafa Âli”. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, 1983.

 

6. YAYIMLANMAMIŞ KONFERANS

6.1. Dipnotta:

İlk kullanım: Mustafa Akdağ ve Hidayet Tok, “Geleneksel Öğretim ile Power Point Destekli Öğretimin Öğrenci Erişisine Etkisi” (XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında Sunulan Bildiri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya, Temmuz 06-09, 2004).

Sonraki kullanımlar: Akdağ ve Tok, “Geleneksel Öğretim”.

6.2. Kaynakçada:

Akdağ, Mustafa ve Hidayet Tok. “Geleneksel Öğretim ile Power Point Destekli Öğretimin Öğrenci Erişisine Etkisi” XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında Sunulan Bildiri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya, Temmuz 06-09, 2004.

 

KAYNAKLAR / REFERENCES:

“Chicago-Style Citation Quick Guide / Notes and Bibliography: Sample Citations”. The Chicago Manual of Style Online. Erişim 10 Ocak 2016. http://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html.

“Citing”. Boğaziçi University Turkish Language and Literature. Erişim 8 Eylül, 2015. http://www.turkishliterature.boun.edu.tr/?q=en/node/166.

“Kaynak Göstermek”. Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü. Erişim 8 Eylül, 2015. http://www.turkishliterature.boun.edu.tr/?q=tr/node/103.